Week 2 
Nu heb ik plots een beetje te veel vrije tijd..... 
Waardoor ik veel meer op sociaal media zit....

Hilarisch die grappige filmpjes over het hamsteren van wc-papier: maar het lachen heeft een bittere nasmaak.

Het vervelende aan hamsteren is dat mensen uit angst voor tekorten paniek en chaos bij anderen veroorzaken, waardoor ook zij op hun buurt gaan hamsteren. Zo worden tekorten juist gecreëerd en krijgen de mensen het gevoel dat ze genoodzaakt zijn om voorzorgsmaatregelen te nemen. Ik herinner mij dat mijn ouders in de tijd van de golf oorlog (1990-1991) voorraden hadden in geslagen.

 
Volgend artikel bevestigt dit: Hamsterwoede in België tot normale proporties teruggebracht
https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/40cafc6538cb8a356dc962e37f8884da
24-01-1991

Zoek ik even verder naar hoe mensen met voeding omgingen in de tijd van WO I en WO II dan lees ik verbijsterende dingen.

Men had een systeem bedacht, waarbij elk gezin een bepaald aantal zegels kreeg. Deze konden ze in de winkels gebruiken om voedsel en andere basisvoorzieningen te kopen. Deze rantsoeneringen zorgen er aan de andere kant wel voor dat er een grote schaarste ontstond. Zo werd bijvoorbeeld in oktober 1940 Winterhulp opgericht. Deze organisatie hielp de burgers bij het overleven in tijden van oorlog. Ze waren samen met het Rode en Vlaamse Kruis de belangrijkste hulpverleners. Niet enkel voedsel werd gerantsoeneerd, maar ook schoenen, kleding, zeep en kolen. Naast de basisvoeding die ze via de bonnetjes konden verkrijgen, kochten ze hun extras op de zwarte markt

Tot ettelijke jaren na de Tweede wereldoorlog werden door de bevolking allerhande voedingswaren ingeslagen.  De term; "Het moest nog eens oorlog worden" is toen ontstaan. Suiker, bloem, olie, zout en andere onbederfbare goederen werden toen uit angst ijverig gehamsterd.

Vandaag ben ik naar de supermarkt geweest en daar zag ik dat de winkelkarren opmerkelijk voller waren gevuld dan anders. Zaken als toiletpapier en melk waren compleet uitverkocht. Zo zie je dat die angst ook vandaag de dag nog steeds aanwezig is bij de mensen.


Ik vind dat in moeilijke tijden solidariteit toch voorop zou moeten staan! Er zijn jammer genoeg nog steeds heel veel mensen afhankelijk van voedselhulp. De voedselbanken en andere soortgelijke initiatieven worden bevoorraad door grote partners zoals colruyt, Aldi etc. die hun overschotten wegschenken. Door het (onnodige) hamstergedrag van de afgelopen tijd zijn de overschotten schrikbarend geschronken, met dramatische gevolgen voor de mensen in extreme armoede.

Wees solidair met elkaar ook op dat vlak!
#AllemaalSamen#hamsterstop#SamenTegenCorona#


Reacties